Fråga om kalas

Nu kom jag på något spännande som jag vill ha kommentarer på! Spelar ingen roll om man har barn eller ej, en åsikt har man alltid!!

Ämnet är KALAS... barnkalas... lika spännande varje år :)

Vilka ska man bjuda på barnens barnkalas? Ska man bjuda alla i klassen eller ska barnet få välja vilka han vill bjuda? Ska han få välja själv eller ska mamma/pappa vara med och bestämma?

Vad tycker ni??? Jag vet ju såklart vad jag tycker men först vill jag ha era tankar och åsikter!!

Kom igen nu! Det är inte svårt att kommentera för er som bara läser av nyfikenhet utan att kommentera!!



Jag har hört någon gång att barnet ska få bjuda så många kompisar som det fyller år.. T ex att Filip skulle få bjuda tre kompisar för att han fyller tre och Jacob sju kompisar för att han fyller sju... Jag tycker faktiskt det är en bra tanke!

Kommentarer
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Jag tycker nog att de i klassen ska få komma - så att man har en chans att lära känna alla barnen. Dessutom är det tråkigt för de barnen som kanske aldrig blir bjudna på kalas och kanske inte heller har föräldrar som har råd att ha egna kalas när de fyller?



Sen det där med ålder - det kanske är en bra grej också. Men jag tror ändå att man ska bjuda klassen. Eller kanske just killarna i klassen. Hmmmm. Svårt.



Jag vet inte.... vad tycker du själv? ;)



Kramar Carro

2009-11-24 @ 12:25:21
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Man lär sig när man använder den. Det tar inte lång tid alls och sen kan man inte vara utan den! :)

Jag mår bättre idag, men är fortfarande sjukt trött i kroppen och orkar inte med så mycket. Tog en promenad ner till stan (jag bor ju i Vasastan vid Benidorm) och jag blev helt slut!! :)

Kramar från mig

2009-11-24 @ 13:05:10
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Malin

Jag har också hört att man ska bjuda så många som man fyller. Med andra ord är det jättejobbigt varje gång Kenneth fyller för han har ju inte så många kompisar ;) ha ha!



Nä, seriöst beror det på ålder och sammansättning av grupper på dagis (nu nämde jag det magiska ordet, kommentarerna kommer börja strömma in ;)) eller hur klassen ser ut i skolan.



Självklart måste barnen få vara med och bestämma, men som förälder måste man vägleda dem då barn ofta tänker för stunden och inte så värst långsiktigt.



Jag tycker inte man kan bjuda nästan alla utom ett par, barn pratar ju och det är tråkigt för de få som inte är bjudna. Samtidigt som jag förstår om man inte vill bjuda barn som man vet barnet aldrig leker med så kanske det är en bra idé just därför.



Har inte haft de problemen riktigt då mina barn har haft en ganska tajt grupp omkring sig vilket har gjort det naturligt att bjuda alla.

2009-11-24 @ 13:21:20
URL: http://baldersvagen.blogg.se/
Postat av: Maddo

Ålders"regeln" va ju bra! Jag vet inte ritkigt vad jag tycker.. Hur man än gör så blir det ju tråkigt eller jobbigt för någon.. :S



sv. Jag flyttar med en tjej jag läste min inriktning med :) Vi har kännt varann ett år ungefär men har samma erfarenheter av att bo själva. :)

Kramar

2009-11-24 @ 13:36:24
URL: http://blogg.dreammaddo.se
Postat av: Thina

Oj, ja det här har jag tänkt på ibland. Nu är min flicka så liten än men snart snart är ju tiden inne för barnkalas för henne med.

Kalas hänger ju mycket på ekonomi och/eller plats också! Det är svårt det här.

Jag vet faktiskt inte hur jag tycker än, men det är helt klart en intressant fråga.



Ha en bra dag!

2009-11-24 @ 13:40:32
URL: http://superthiniz.blogg.se/
Postat av: marica

Ja att bjuda alla i klassen är ju egentligen det bästa MEN när det finns barn som aldrig bjuder tillbaka kan jag tycka att det känns trist (vilket självklart inte beror på barnet utan föräldrarna) Det finns ju alltid föräldrar som fixar och donar och ordnar och samlar in pengar till t ex julblomma osv och så finns det föräldrar som gör absolut nada... Detta har ju inte med kalas att göra men ändå ;)

Nåväl kalas.. jag tycker ju synd om de som inte blir bjudna och som aldrig får ha kalas men om inte mitt barn leker med de barnen så kanske de inte behöver komma på kalaset för att mildra mitt samvete?? Hmmm svårt svårt svårt eller är det egentligen lätt bara att jag har för mycket känslor med i det?

2009-11-24 @ 14:35:02
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: marica

Jag skulle ju inte vilja vara förälder till det barnet vars aldrig blir bjudet men å andra sidan hade det varit så hade jag som förälder tagit mitt ansvar och låtit mitt barn ha kalas...

Hmm kalas kanske är ett nödvändigt ont... men barnen tycker ju att det är kul, de gillar julafton oxå.. såklart.. då jag tusen gånger hellre skulle åka bort och ligga på en sandstrand... :) men det gör jag inte för mina barns skull, de är ju de viktigaste!

2009-11-24 @ 14:38:13
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: Thina

Hej! :)

Min dotter blir 2 år i slutet av februari :) Skoj med en massa killar där hemma :) Jag hoppas på att ha en av varje till slut men vem vet det kanske blir tre tjejer haha :) Om jag nu får tre små som jag önskar mig till slut.



Ja, mattor alltså.. det är svindyrt om man ska ha nån riktigt bra men visst fungerar det bra med sådana roliga från Rusta också. Jag har en nu i lillans rum i liknande stil fast med blommor på. Men jag skulle vilja ha en mjuk o skön matta och dessutom större.



Välkommen in till mig igen :)

2009-11-24 @ 14:40:54
URL: http://superthiniz.blogg.se/
Postat av: Kristin

Detta är ju en super svår fråga. Mina barn bjuder alla i klassen och de blir alltid bjudna tillbaka till de barn som har kalas. Alla barn har ju inte barnkalas. Det kostar ju endel och alla familjer priorierar inte detta och det förstår jag.

En annan sak som är svår är paketen. Vad får de kosta? När jag var liten var det runt 30:- kanske, nu får man ju bara skit för de pengarna. Köper de flesta för runt 50:-?

När Hugo fyllda år nu fick han massor av grejer och sedan gick han på tre kalas efteråt och då har han köpt ungefär samma saker. Det känns som man bara byter lego med varnanda. Tänk om man kunde strunta i paketen och göra något annat. Jag vet inte vad, men kanske födelsedagsbarnen fick bestämma och skänka pengarna till något fond. Finns ju olika tex djur, natur, barn som har det svårt mm. Bra tanke med det kommer nog aldrig fungera.

2009-11-24 @ 15:10:05
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog.

Svar om Bloglovin':



Prova att använda det mer - ha den framme hela tiden, man kan vara inloggad utan att behöva logga ut emellan :) Och det är ett toppensätt att hitta nya bloggar på - beroende på vilken kategori inom bloggandet man gillar ;) Leta runt en stund så känner du dig snart hemma :)

Kram på dig!!

2009-11-24 @ 16:23:08
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog.

tittar upp



Men om man som förälder kanske inte har råd att ha kalas? Jag möter en massa familjer på jobbet m.m. som inte har några pengar. De är fulla av kärlek till sitt/sina barn men har inte råd att ha något extra utan lägger pengarna på kläder (bättre begagnat eller billigt som H&M m.m.)....



Det är jättesvårt det där ju!!



Kramar Carro

2009-11-24 @ 16:25:05
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com
Postat av: marica

Spännande med massa tankar, funderingar, åsikter! Mera mera mera!



Ja det finns ju föräldrar som inte har råd och då känns det så taskigt att de ska känna sig tvungna att köpa nåt..



Att skänka pengarna till något annat är en bra idé men i det samhället vi lever vill ju barnen gärn aha presenter (det är ju halva nöjet eller hela när jag fyller år)



Mer funderingar, vad tycker ni???

2009-11-24 @ 16:47:30
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: Patricia

Om barnen går i skolan tycker jag man ska bjuda hela gruppen. Om det är många barn kan man göra ett "enklare" kalas kanske i skogen med grillad korv och skattjakt. Men sen beror det lite på vad det är för kalas man ska ha. På vissa ställen tex mc donalds tar de väl bara emot ett vistt antal. Jag tycker det ska finnas ett "naturligt" urval OM man ska välja. Tex alla tjejer eller alla killar. Som någon skrev innan så pratar barnen med varandra och de som inte blir bjudna märker det direkt. jag tycker inte barnen ska bli "drabbade" för att deras föräldrar aldrig fixar. De barnen kanske "behöver" en inbjudan mer än någon annan.



Spännande diskussion, många funderingar =)

2009-11-24 @ 20:58:44
URL: http://patriciaaxelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0